Prvotná kontrola – brzdové platničky
Životnosť brzdových platničiek je 50 000 až 100 000 km, v závislosti od štýlu jazdenia. V prípade, že je platnička úplne zodratá, začne sa trieť kov na kov o brzdový kotúč a môže vydávať šramotiaci alebo piskľavý zvuk. Odkladanie výmeny môže navýšiť rozpočet – nové brzdové platničky nie sú finančne náročnou záležitosťou, zatiaľ čo výmena kotúča k tomu smeruje. Totiž, ak platničky necháte drať naďalej, dôjde k znehodnoteniu kotúča a zahrávate sa s vlastnou bezpečnosťou.
Takéto opotrebovanie alebo poškodenie brzdových komponentov môžete odhaliť aj vizuálnou kontrolou (majú menej ako 3 mm materiálu). Potom je to už v rukách mechanikov v servise. Teda malo by byť. Prečo? Odďaľovanie servisu zbytočne zvýši intenzitu opotrebenia (a následne cenu) a svojpomocné výmeny sú zase otázkou (ne)bezpečnosti – najmä, ak ide o brzdy.
Najčastejšia príčina – znečistenie
Medzi brzdovou platničkou a kotúčom sa môžu ukladať rôzne nečistoty či hrdza. Ich hromadenie spôsobuje nepríjemné pískanie a v niektorých prípadoch dokonca aj nižšiu brzdnú silu. V tomto prípade treba brzdy trochu intenzívnejšie prebrzdiť.
TIP: Tento krok doplňte o premazanie pohyblivých súčastí bŕzd. Niekedy je dôvodom pískania aj vibrácia, samotná zmes a zloženie brzdových segmentov alebo zadná dosadacia časť platničky.
Je dôležité, aby platničky vždy spĺňali požiadavky výrobcu vozidla na tvar, zloženie, odvod tepla a plynov. Extra pozornosť venujte aj vodiacim čapom. Môže sa stať, že budú zanesené a okrem vyčistenia a premazania budú potrebovať aj nové chrániace manžety.
Zdroj zvuku – prachový štít
Pokrivenie alebo prederavenie prachového štítu môže taktiež viesť k pískaniu bŕzd.
Podobným príkladom je zaseknutie kamienka medzi prachovým štítom a kotúčom. Vtedy počujete silný pískavý zvuk pri jazde v podstate nepretržite, nielen pri brzdení. Kamienok väčšinou vypadne sám, ale ak sa tak ani po pár kilometroch nestane, opäť hrozí poškodenie brzdového kotúča. Aby ste predišli jeho predčasnej výmene, zastavte, odmontujte koleso (pozor, kotúč bude horúci) a tenkým pevným predmetom odstráňte kamienok.
Sprievodný jav – trasenie volantu
Ak sa brzdový kotúč prehreje, môže dôjsť k jeho zvlneniu (proces nastáva pri prudkom zabrzdení a následnom rýchlom schladení brzdového kotúča, napríklad jazdou cez mláku). Zvlnenie spôsobuje vibrácie kotúčov a tým aj chvenie volantu. Takto zdeformovaný kotúč (jemné ryhovanie sa pripúšťa), s charakteristickým fialovým sfarbením, si pýta iba jedno – výmenu.
Pískajúce brzdy – diagnóza výmena
Očistenie dosadacích plôch brzdových segmentov, plochy náboja (aby bol brzdový kotúč v jednej rovine so samotným nábojom), kontrola po osadení, odstránenie mastných a olejovitých zvyškov, náhrada brzdovej platničky, osadenie nových kotúčov – niektoré z činností dokážete zmanažovať sami, iné by mali byť jednoznačne v réžii servisu.
Na správnu funkčnosť bŕzd sú kladené vysoké nároky, ktoré z konštrukcie brzdy robia náročnú a komplexnú záležitosť. Preto sa nepúšťajte do svojpomocných výmen brzdových komponentov. Iba tým zvyšujete riziko, že tak zásadný bezpečnostný prvok vozidla nebude fungovať správne. Prenechajte túto prácu odborníkom, ktorí sa jednak postarajú o odstránenie pískania bŕzd, ako aj o spoľahlivý servis s dôrazom na vašu bezpečnosť pri jazde.
Zdroje:
https://www.pdmauto.sk/piskaju-vam-brzdy-alebo-sa-chveje-volant-vasho-auta-povieme-vam-preco
https://www.rapidpneu.sk/mate-pocit-ze-vase-brzdy-piskaju-na-toto-pozor/
https://auto.sme.sk/c/8082079/choroby-brzd-co-prezradzaju-vibracie-ci-piskanie-pri-brzdeni.html